רפלקסים אצל תינוקות והקשר שלהם למים

החיים מתחילים במים ! ברחם אנחנו בתוך מים. 75% מגופנו הם מים.

למה אין ממה לחשוש וכדאי להחזיר אותם שוב למקום הכי טבעי וראשוני שלהם: למים. ומדוע חשוב להתחיל בגיל צעיר.

רפלקסים והקשר שלהם למים

רפלקס הנו תגובה בלתי רצונית לגירוים חיצוניים או פנימיים. תינוקות נולדים עם רפלקסים חזקים שמטרתם לעזור להם לשרוד.

על מנת ללמד את התינוק לשחות ולמנוע ממנו תחושות לא נעימות העלולות להיגרם בגלל אותם רפלקסים עלינו להכיר טוב את הרפלקסים והגירויים המפעילים אותם. כך נוכל גם להיעזר בהם. ככל שגיל התינוק צעיר יותר השפעת הרפלקסים עליו חזקה יותר. רוב הרפלקסים נעלמים בששת חודשי חייו הראשונים ולכן חשוב להשתמש בהם כל עוד הם קיימים.

רפלקס השחייה

זהו רפלקס הקיים אצל תינוקות מגיל 4 חודשים. נעורר את רפלקס השחייה בהנחת התינוק על גחונו (ביטנו) על פני המים וכך נגרום לו לבצע ברגליו תנועות של בעיטה במים. נוכל להגביר רפלקס זה כאשר נצליל את התינוק מתחת למים. באימון נכון ומקצועי אפשר לאמן את התינוק כך שהתנועות הרפלקסיביות יהפכו לתנועות רצוניות ולאט לאט לשחייה. רפלקס זה קיים עד שהתינוק לומד ללכת, הוא הולך ונחלש והופך לבלתי סדיר עד שהוא נעלם לגמרי.

רפלקס הצלילה

רפלקס זה יסייע לנו לסגל מיומנויות צלילה לתינוק גם פה באמצעות הפיכת הרפלקס לכשירות נשלטת. הרפלקס הינו אוסף של כמה רפלקסים המשפיעים על מערכת לב – ריאה בעוצמות שונות בהתאם למצב. בזמן צלילה הריאות מפסיקות את פעולת הנשימה, זרימת הדם מואטת וקצב פעולת הלב מואט בהתאם, זאת כדי לשמור על רמת חמצן תקינה בגוף עד לשאיפת האוויר מחוץ למים. אצל תינוקות רפלקס הצלילה חזק וגורם להם להגיב גם לגירויים חלשים יותר כמו הכנסת הפנים בלבד למים ולפעמים גם הרטבת הפנים מהווה גירוי מספיק להתנעת הרפלקס. ננשוף קלות אוויר לכיוון התינוק, סביב עיניו ופיו וכך נגרה את הפעלת רפלקס הצלילה שלו. נעשה זאת מיד לפני שנצליל את התינוק וכך נכין אותו לצלילה עצמה. שימוש מדורג ונכון ברפלקס הצלילה, יתן לנו צוללן קטן ומיומן.

רפלקס הבליעה

רפלקס הבליעה הוא בעצם סגירה בלתי רצונית של קנה הנשימה. הסגירה מונעת את חדירת המים לקנה הנשימה וממנו לריאות, גם אם כבר חדרו מים לפיו של התינוק. רפלקס הבליעה אוטם רק את הקנה ואילו הושט נותר פתוח כך שמים יכולים להיכנס דרכו לקיבתו של הילד, ממש כפי ששותים כוס מים.

רפלקס האיזון

רפלקס האיזון הן התנועות אותן יבצע התינוק בכדי להחזיר את גופו למצב אנכי. אם כשנשכיב את תינוק על גבו במים ראשו ישמט לאחור, הוא ינסה לשוב ולהרים את ראשו למצב אנכי. שכיבה במים ללא תמיכת ראשו עלולה להביא לנפילה פתאומית של הראש שתגרום לתינוק לפחד ולתחושת חוסר בטחון. כדי למנוע זאת צריך פשוט לתמוך את ראשו בצורה בטוחה. רפלקס זה מלווה את התינוק עד גיל שנתיים וחצי בערך ואפשר לשפר אותו בעיקר בעזרת אימון חוזר בו נלמד את התינוק לשלוט ברפלקס ולחוש בטחון במצב גופו.

Grasp-Reflexרפלקס התפיסה

רפלקס זה קורה כאשר שמים אצבע בכף ידו של התינוק הוא תופס אותה בחוזקה ונאחז בה. אחיזה זו הינה תוצאה של רפלקס התפיסה והיא גורמת לפעוט תחושת בטחון. תנו לילד לתפוס את אצבעותיכם בכף ידו בזמן הרחצה באמבטיה או בזמן השחייה וכך תגבירו את תחושת הביטחון והרוגע שלו.

רפלקס המשיכה / רתיעה

רפלקס זה יכול לסייע לנו ללמד את התינוק לבעוט ברגליו. כאשר מיישרים את רגליו או ידיו של התינוק הוא מגיב בתנועה של רתיעה או משיכה ומקפל אותן מיד לעבר גופו. ע"י ישור הרגל בזמן השחייה נגרום לרפלקס לקפל אותו ושוב לבעוט. אם נלווה את התנועה הזו במילה "לבעוט" נלמד את התינוק לקשר את ההנחיה המילולית שלנו ופשוט לבעוט כשנבקש ממנו. גם ידיו של התינוק מושפעות מרפלקס המשיכה, לכן הן תמיד מקופלות קרוב לגופו. כל ניסיון ליישר את ידיו יסתיים בכך שהוא ימשוך ויקפל אותן שוב. רפלקס זה הינו חזק על כדי כך שאפשר לאחוז את התינוק בידיו ולהרימו באוויר וידיו עדיין תשארנה כפופות קרוב לגופו. רק במנחים מסוימים שיכניסו את רפלקס האיזון לפעולה הוא יבצע תנועה בידיו.

רפלקס מורו

רפלקס זה הוא אחד הגורמים העיקריים לבכיו של התינוק בששת חודשי חייו הראשונים. כאשר התינוק נחרד מרעש חזק או חש תחושת נפילה, נכנס רפלקס מורו לפעולה: התינוק מותח בתנועה פתאומית את ידיו ורגליו כשאצבעותיו פסוקות ומיד לאחר מכן הוא מאגרף את כפות ידיו ומכווץ את רגליו וידיו כאילו הוא מנסה להיאחז בדבר מה שיציל אותו מהמצב המבהיל אליו נקלע. במקביל הוא יפרוץ בבכי כדי להזעיק עזרה. רפלקס מורו מגיב גם למצבים נוספים כגון: שינוי פתאומי בתנוחת הגוף, הפשטת התינוק לצורך החלפת בגדים או רחצה ושינוי קיצוני בטמפרטורה. בזמן רחצה באמבט או בשיעור שחייה התינוק עשוי להיתקל במצבים רבים שיכולים לעורר את רפלקס מורו. חשוב שההורה יכיר את המצבים האלה וימנע אותם מראש. אחזו את התינוק בביטחון, הצמידו אותו אליכם, אפשרו לו להחזיק את אצבעותיכם בידיו כדי לתת לו תחושה שיש לו במה להיאחז. כאשר התינוק שוכב ערום על גבו, אחזו באחת מידיו ודאגו שידיו תהיינה קרובות לגופו. החזיקו את ראש התינוק כשהוא מורם מעט מיתר אברי גופו ובכך תמנעו את הרגשת הנפילה לאחור. רחצו את התינוק במים חמים ודאגו לעטוף אותו במגבת גדולה מיד עם צאתו מהמים. שימו לב לתמוך היטב את ראשו של התינוק, במיוחד אצל תינוקות רגישים חשוב להצמיד אותם לגוף ההורה גם כשהם שוכבים על גבם. כאשר התינוק שוכב במים על בטנו חשוב לתמוך את הסנטר כדי שהראש לא יכנס למים ולדאוג שרוב גופו יהיה מכוסה במים חמים ונעימים. בזמן הכניסה למים ובמשך השיעור הצמידו את התינוק לגופכם פעמים רבות ככל האפשר, גם כאשר אתם משכיבים אותו על גבו במים. רפלקס מורו הוא הגורם העיקרי לבכי בזמן הרחצה או שחיה, כדי לנטרל זאת יש לקרב ולהצמיד את התינוק להורה, לחבק אותו ולדבר אליו ברוך ובאהבה.

הבנת הרפלקסים והשימוש בהם בתבונה יכולים לעזור לנו ללמד את התינוק מיומנויות חדשות במים, נוכל לחזק את גופו ולעזור לו להתפתח ולגדול.Moro-Reflex

רוב הרפלקסים נעלמים בששת החודשים הראשונים ולכן חשוב להשתמש בהם ולפתח אותם כל עוד הם קיימים !

 

© כל הזכויות שמורות לילדי המים של לימור